Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Δεκέμβριος, 2016

Ο θεός των Δελφών ως θεός της διαλεκτικής και η σημασία του δελφικού Ε

Εικόνα
Στο επόμενο χωρίο (κεφ. 5-6) από την περίφημη δελφική πραγματεία του Πλουτάρχου Περί τοῦ ΕΙ τοῦ ἐν Δελφοῖς, ένας από τους ομιλητές, ο Θέωνας, στηριγμένος στη σύνδεση του δελφικού Ε με τον υποθετικό σύνδεσμο εἰ (=εάν), καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο Απόλλωνας με τους αμφίσημους χρησμούς του καλεί τους ανθρώπους να χρησιμοποιήσουν τη διαλεκτική μέθοδο και τη δύναμη του υποθετικού συλλογισμού για να τον κατανοήσουν σωστά. Δεν είναι, συνεπώς, απλώς μάντης, αλλά Διδάσκαλος που προτρέπει τον κάθε άνθρωπο να ακολουθήσει το δικό του δρόμο της φώτισης και της αλήθειας. Τούτο το είχε κατανοήσει ήδη ο Όμηρος και ακόμη νωρίτερα ο Ηρακλής, ο Χείρων και ο Άτλαντας:

Πινκ Φλόιντ, "Λάμψε, τρελό διαμάντι" (Pink Floyd, Shine on you crazy diamond)

Εικόνα
Λάμψε, τρελό διαμάντι.
Θυμάσαι όταν ήσουν νέος: έλαμπες σαν τον ήλιο. Λάμψε, τρελό διαμάντι. Τώρα υπάρχει ένα βλέμμα στα μάτια σου, σαν μαύρες τρύπες στον ουρανό. Λάμψε, τρελό διαμάντι. Πιάστηκες στα διασταυρούμενα πυρά της παιδικής ηλικίας και της φήμης, παρασυρμένος από την κρύα πνοή του ανέμου. Έλα εσύ, στόχε του μακρινού γέλιου, έλα ξένε, θρύλε, μάρτυρα, και λάμψε! Προσπάθησες να μάθεις το μυστικό πολύ νωρίς, αναζήτησες απελπισμένα το φεγγάρι. Λάμψε, τρελόδιαμάντι. Φοβισμένος απ’ τις σκιές τη νύχτα, εκτεθειμένος στο φως. Λάμψε, τρελό διαμάντι. Ξόδεψες το καλωσόρισμά σου με άσκοπη ακρίβεια, ιππεύοντας την κρύα πνοή του ανέμου. Έλα, ξέφρενε, θεατή οραμάτων, έλα, ζωγράφε, αυλητή, δεσμώτη,  και λάμψε! *** Κανείς δεν ξέρει πού είσαι, πόσο μακριά ή κοντά. Λάμψε, τρελό διαμάντι. Μάζεψε ακόμη πολλές στρώσεις και θα σε συναντήσω εκεί. Λάμψε, τρελό διαμάντι. Και θ’ απολαύσουμε τον θρίαμβο της χτεσινής μέρας, θ’ ανοίξουμε πανιά στην κρύα πνοή του ανέμου. Έλα, παιδί, αγόρι, νικητή κι ηττημένε, έλα, εσύ που σκάβεις για…

Το δαιμόνιο του Σωκράτη και τα γουρούνια των Αθηνών

Εικόνα
[Πλούταρχος, Περί του Σωκράτους δαιμονίου 10] [1]Τα πιο πολλά και σημαντικά γεγονότα πρέπει να τα πληροφορηθείτε από τον Σιμμία[2] και τους άλλους εταίρους του Σωκράτη. Όταν όμως ήμουν κι εγώ παρών (τότε που πήγα να συναντήσω το μάντη Ευθύφρονα[3]), έτυχε να βα­δίζει ο Σωκράτης -το θυμάσαι βέβαια, Σιμμία- προς τα πάνω, προς το Σύμβολο[4] και την οικία του Ανδοκίδη,[5] υ­ποβάλλοντας ταυτόχρονα σε ερωτήσεις και προκαλώντας σύγχυση στον Ευθύφρονα με παιχνιδιάρικη διάθεση. Ξαφ­νικά, όμως, αφού στάθηκε και σιώπησε, συγκεντρώθηκε στον εαυτό του για αρκετό χρονικό διάστημα. Κατόπιν γύρισε και πορευόταν μέσα από το δρόμο των κατα­σκευαστών κιβωτίων και καλούσε να γυρίσουν πίσω όσους από τους συντρόφους του είχαν ήδη προχωρήσει μπροστά, λέγοντας ότι τον επισκέφτηκε το δαιμόνιο. Οι περισσότεροι, λοιπόν, επέστρεψαν, ανάμεσα τους κι εγώ ακολουθώ­ντας από κοντά τον Ευθύφρονα. Κάποιοι νέοι, όμως, συ­νέχισαν την πορεία τους ευθεία μπροστά, με σκοπό να δεί­ξουν περιφρόνηση προς το δαιμόνιο του Σωκράτη…

Υπερφυσικά και αστρονομικά σημεία και τέρατα στo Βιβλίο των Θαυμάτων (The Book of Miracles, Augsburger Wunderbuch), 1550

Εικόνα
Το Βιβλίο των Θαυμάτων,το οποίο έκανε την εμφάνισή του μερικά χρόνια πριν και τελικά κατέληξε σε μια ιδιωτική αμερικανική συλλογή, αποτελεί μία από τις πιο εντυπωσιακές νέες ανακαλύψεις στο πεδίο της αναγεννησιακής τέχνης. Πρόκειται για ένα εικονογραφημένο χειρόγραφο, το οποίο σώζεται σχεδόν ακέραιο και το οποίο δημιουργήθηκε στην Σουηβική ελεύθερη αυτοκρατορική πόλη του Augsburg γύρω στα 1550. Αποτελείται από 123 φύλλα με 23 ενθέματα και εικόνες που απεικονίζουν θαυμαστά και συχνά παράξενα ουράνια φαινόμενα, αστερισμούς, πυρκαγιές, ουράνιους πολεμιστές,  κομήτες,   μετεωρίτες,  πολλαπλούς ήλιους και ουράνια τόξα, αιμάτινες βροχές, τερατώδεις γεννήσεις, λοιμούς, κατακλυσμούς και άλλες καταστροφές και συμβάντα. Περιλαμβάνει γεγονότα που από την άποψη της χρονολογίας κυμαίνονται από την αρχή της δημιουργίας και την Παλαιά Διαθήκη, την αρχαία παράδοση και τα μεσαιωνικά χρονικά, έως και γεγονότα που συνέβησαν στο άμεσο παρόν του δημιουργού του βιβλίου. Επιπλέον υπάρχουν απεικονίσεις εμπνε…