Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Μάϊος, 2014

ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΕΠΗ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑ

Εικόνα
Σύντομο εισαγωγικό σημείωμαΤα αποδιδόμενα στον Πυθαγόρα Χρυσά έπη ήταν γνωστά σε πολλούς συγγραφείς της αρχαιότητας. Μπορούν να αναφερθούν oΧρύσιππος, ο Πλούταρχος, ο Επίκτητος, ο Γαληνός, ο Κλήμης Αλεξανδρείας, ο Ωριγένης, ο Πορφύριος, ο Ιάμβλιχος, ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός, ο Ιερώνυμος, ο Χαλκίδιος, ο Στοβαίος, ο Πρόκλος, ο Σιμπλίκιος και άλλοι νεοπλατωνικοί. Το έργο το εκτιμούσαν πολύ, όπως φαίνεται άλλωστε και από το ευρύ και ποικίλο πνευματικό υπόβαθρο των ανθρώπων που το χρησιμοποίησαν. Για όλους αυτούς τα Χρυσά έπη αποτελούσαν μια συμπύκνωση των βασικών αρχών της φιλοσοφικής και γενικότερα της ηθικής ζωής. Στους νεοπλατωνικούς κύκλους χρησιμοποιούνταν ως προπαιδευτικό μέσο, μια εισαγωγή στην καθαυτό φιλοσοφική παίδευση.Το θέμα της πατρότητας του έργου ήταν αμφισβητούμενο ήδη στην αρχαιότητα: άλλοι συγγραφείς το απέδιδαν στον ίδιο τον Πυθαγόρα, άλλοι γενικά και αόριστα στην πυθαγορική παράδοση. Ορισμένοι επισήμαναν ότι σύμφωνα με την παράδοση ο Πυθαγόρας δεν έγραψε κανένα βιβλίο…

ΠΑΛΑΙΟΒΑΛΚΑΝΙΚΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

Είκοσι ορισμοί για την αγάπη

Εικόνα
Είκοσι ορισμοί για την αγάπηΗ αγάπη είναι το κύμα όπου συναντιούνται δυο πουλιά,αφού γυρίσανε όλο τον κόσμο αναζητώντας το ένα τ’ άλλο.Η αγάπη είναι το αγνοημένο φύλλοπου γλίστρησε μέσα σου σε καλοκαιρινή βροχή και δεν το πρόσεξες.Η αγάπη είναι το βουνό που υψώνεται, για να ακούσει τη φωνή της αστραπής σου καθάρια σαν γεννιέται. Η αγάπη είναι το σπήλαιο που κατεβαίνει ως την καρδιά σου,για να βρει το μέταλλο που αγνοείς πως έχεις θησαυρίσει μέσα σου.Η αγάπη είναι δυο δρόμοι που ενώνονται στη γη,έχοντας ξεκινήσει από τα σύννεφα ή τα τάρταρα.Η αγάπη είναι το δίχτυ που εγκλωβίζει στα σκοινιά του δυο ζωές,μα τους παραχωρεί απέραντο τον χώρο του έρωτα. Η αγάπη είναι η λάμψη που εγκυμονεί η νύχτα,όταν σκορπά το αίμα του γαλαξία στα σκοτεινά σκεπάσματά της.   Η αγάπη είναι το νησί που αναδύεται,κάθε φορά που υποχωρεί η άμπωτη της μοναξιάς. Η αγάπη είναι το ρήγμα στο φλοιό της ύπαρξής σου,ο μόνος σεισμός που λαχταράς να σε καταποντίσει.Η αγάπη είναι ο λαχνός που αμφισβητεί όλες τις πιθανότητε…

Η προβλεπτική δύναμη της ινδοευρωπαϊκής θεωρίας

Εικόνα
Μια επιστημονική θεωρία διαθέτει πάντα τα εξής βασικά χαρακτηριστικά: α) πρέπει να μπορεί να επαληθευτεί ή να διαψευστεί, β) πρέπει να ερμηνεύει σωστά τα διάφορα φαινόμενα και γ) πρέπει να κάνει προβλέψεις για καινούργια φαινόμενα που στη συνέχεια επαληθεύονται με πειράματα. Επειδή τα πειράματα είναι δύσκολα στις λεγόμενες θεωρητικές επιστήμες, μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε με τη λέξη ανακαλύψεις ή καινούργια δεδομένα. Εδώ θα επικεντρωθώ στο τρίτο χαρακτηριστικό και θα δώσω δυο παραδείγματα της ικανότητας της ινδοευρωπαϊκής θεωρίας να κάνει προβλέψεις που στη συνέχεια επαληθεύτηκαν. Θα είμαι πολύ συνοπτικός.
            Α. Η Ελληνική παρουσιάζει σε ορισμένες λέξεις ένα αρχικό φωνήεν που λείπει στις υπόλοιπες ινδοευρωπαϊκές γλώσσες: π.χ. ἀστήρ (γεν. ἀστέρος), λατ. stella < sterla< sterula, αγγλ. star, γερμ. Stern, ινδική strbhihκ.ο.κ. / ἐρυθρός (προφ. eruthros), λατ. ruber, αγγλ. red, γερμ. Rot, ινδικά rudhira κ.ο.κ. / ὄνομα, λατ. nomen, αγγλ. name, γερμ. Name, ινδικά nama. Αρχι…

Η αμφισβήτηση της ινδοευρωπαϊκής θεωρίας και του φοινικικού αλφαβήτου

Εικόνα
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στην Ελλάδα μια γενικευμένη τάση αμφισβήτησης δύο βασικών επιστημονικών θεμελίων της γλωσσικής επιστήμης, τα οποία γίνονται καθολικά αποδεκτά από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα: εννοώ την ινδοευρωπαϊκή θεωρία και την φοινικική προέλευση του αλφαβήτου, θεωρίες οι οποίες -σημειωτέον- είναι άσχετες μεταξύ τους και η μία δεν προϋποθέτει την άλλη. Ωστόσο εύκολα διαπιστώνει κανείς μια σύνδεση των δύο στο συλλογικό ασυνείδητο μιας ευσεβούς μερίδας συμπολιτών μας και μια συνακόλουθη απόρριψη. Πώς γίνεται να συμβαίνει αυτό; Πώς γίνεται μπλόγκερς, αστρολόγοι, μέντιουμ, εσωτεριστές, αυτόκλητοι «ερευνητές» να έχουν διακρίνει μια αλήθεια που περνά απαρατήρητη από τη μάζα των ειδικών; Εδώ δεν θα προσπαθήσω να εκθέσω λεπτομέρειες των δύο παραπάνω θεωριών, αλλά να ερμηνεύσω κοινωνιολογικά το θέμα.             Στην αρχή ήταν το Χάος. Ένα χάος ορισμών, εννοιών, χρονολογιών, ημιμάθειας, στάσεων ζωής, κοσμοθεωριών. Η ινδοευρωπαϊκή θεωρία σ’ αυτό το χάος γίνεται αντι…

Οι Νερόμυλοι της Αρναίας Χαλκιδικής

Εικόνα
Στην νοτιοδυτική πλευρά της Αρναίας στην ορεινή Χαλκιδική (πρώην Λιαρίγκοβη) λειτουργούσαν μέχρι τη δεκαετία του 1950 τρεις νερόμυλοι. Ο νερόμυλος του Ζυγούρη Γεώργιου (1877-1949) ή Ζυγούρη Μύλος, ο νερόμυλος των αδελφών Καφετζή και ο νερόμυλος των αδελφών Κάτσιου. Ο πρώτος ήταν και ο μόνος που συνοδευόταν από μεγάλη δεξαμενή (μυλονόστερνα), ενώ οι άλλοι δύο είχαν κατασκευές - «δέσιμο λάκκου» το ονόμαζαν - μέσα στον παρακείμενο παραπόταμο. Ο νερόμυλος του Ζυγούρη Γεώργιου, ο οποίος βάση συμβολαίου που έχω στην κατοχή μου, βρισκόταν στην περιοχή Κάτω Ποταμός Αρναίας (1), κατασκευάστηκε το 1912. Μάστορες (κτίστες) ήταν οι αδελφοί Ιωάννης, Γεώργιος και Μόσχος Πνευματικός. Τεχνίτης στην εγκατάσταση του Μύλου ήταν ο Αστέριος Μπρούζος με βοηθό τον ιδιοκτήτη.(2)
Σύμφωνα με μαρτυρίες του Πέτρου Γ. Ζυγούρη (όπως τις κατέγραψε ο κ. Δημήτριος Θ. Κύρου), ο νερόμυλος διέθετε μια μεγάλη δεξαμενή νερού διαστάσεων 20 Χ 7μ. περίπου, η οποία διασώζεται μέχρι σήμερα, λιθόκτιστο κτίσμα διαστάσεων 6 Χ 8μ…

Η αραμαϊκή γλώσσα

Εικόνα
Το όνομα της γλώσσας προέρχεται από εκείνο των Αραμαίων, οι οποίοι μνημονεύονται για πρώτη φορά τον ενδέκατο αιώνα π.Χ., όταν ο Ασσύριος αυτοκράτορας Tiglathpileser Ι αναφέρει ότι τους αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια μιας στρατιωτικής εκστρατείας στη Συρία. Εκεί δημιούργησαν διάφορα μικρά βασίλεια που έφτασαν ανατολικά μέχρι τον Περσικό Κόλπο. Αρκετά από αυτά αναφέρονται στη Βίβλο, συμπεριλαμβανομένης της Δαμασκού.            Κατά την εποχή που κατέρρευσε η μοναρχία του Ισραήλ, στις αρχές του έκτου αιώνα, η Αραμαϊκή είχε γίνει η lingua franca της αρχαίας Εγγύς Ανατολής. Χαρακτηριστική ένδειξη γι’ αυτό το ρόλο της αποτελεί μια επιστολή στα αραμαϊκά που βρέθηκε στην Αίγυπτο και καταγράφει το αίτημα μιας πόλης των Φιλισταίων (πιθανώς της Εκρών) για αιγυπτιακή βοήθεια εναντίον του στρατού της Βαβυλώνας στα τέλη του έβδομου αιώνα π.Χ.                        Οι Ιουδαίοι που αιχμαλωτίσθηκαν από τον Ναβουχοδονόσορα το 586 π.Χ. υιοθέτησαν την αραμαϊκή γλώσσα μαζί με την αραμαϊκή γραφή (η εβραϊκή…

Ο θάνατος του κυνηγού Ακταίωνος

Εικόνα
Στη Βιβλιοθήκη του Απολλοδώρου (3.4.4), στο τέλος του κεφαλαίου με την ιστορία του Ακταίωνος, παρατίθενται, δίχως αναφορά ονόματος συγγραφέα ή τίτλου, ορισμένοι αρκετά φθαρμένοι στίχοι από ένα χαμένο επικό ποίημα που συμβατικά αποκαλείται Επύλλιο του Ακταίωνος. Το ποίημα, όσο μπορούμε να κρίνουμε, ασχολούνταν με την ιστορία του περίφημου κυνηγού Ακταίωνος, ο οποίος κατασπαράχτηκε από τα σκυλιά του, γιατί είδε γυμνή την Άρτεμη ή γιατί θέλησε να κατακτήσει τη Σεμέλη, την ερωμένη του Δία. Δεν μπορούμε πάντως να ξέρουμε σε ποιο βαθμό το ποίημα ακολουθούσε τη διήγηση του Απολλοδώρου.
Η Αυτονόη και ο Αρισταίος απέκτησαν γιο, τον Ακταίωνα, ο οποίος μεγάλωσε με τον Χείρωνα και έγινε κοντά του κυνηγός. Αυτός αργότερα κατασπαράχτηκε στον Κιθαιρώνα από τα ίδια του τα σκυλιά.. Και πέθανε μ' αυτόν τον τρόπο, όπως λέει ο Ακουσίλαος,[1]γιατί οργίστηκε μαζί του ο Δίας, επειδή προσπάθησε να κάνει δική του τη Σεμέλη. Όπως, όμως, λένε οι περισσότεροι, επειδή είδε την Άρτεμη να λούζεται. Και λένε ότι …