Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Απρίλιος, 2014

Oι σοφές γνώμες του Χάρητος

Εικόνα
Ο Χάρης υπήρξε ποιητής του 4ου αιώνα π.Χ. Είναι συγγραφέας ενός παραινετικού έργου με τον τίτλο Γνῶμαι, γραμμένου σε ιαμβικό τρίμετρο στίχο. Το μεγαλύτερο μέρος της ποίησής του είναι γνωστό από αιγυπτιακό παπυρικό εύρημα του πρώιμου 3ου αιώνα π.Χ. Κύριο χαρακτηριστικό της σοφίας του είναι η ανάπτυξη της ηθικής του σκέψης σε μονόστιχα.
Γνώμεςα. (Στοβ. 3.38.3:)            Μη φθονείς τους ευτυχείς, για να μην φανείς κακός.
β.  (Στοβ. 3.17.3:)Της κοιλιάς σου προσπάθησε να κρατάς τα ηνία.            Μόνο αυτή δε νοιώθει ευγνωμοσύνη για τα καλά που της γίνονται,            αλλά αυτά που έχει ανάγκη όλο και πιο πολύ της λείπουν.            Όποιος δεν ξέρει να κυριαρχεί στο στομάχι του,            αυτός τη μεγαλύτερη έχει συμφορά.
γ.  (Ιωάνν. Λυδ., Περί μηνών 4.113:)            Μην αφήνεσαι με κανένα τρόπο στην άκαιρη δαπάνη.
δ. [1]Είθε πάντα να σε νοιάζει να πράττεις τα καλά και τα δίκαια.Σ΄ όποιον έτσι ενεργεί δόξα αγέραστη μένει.Να πείθεσαι, παιδί μου, στα λόγια του γέροντα πατέρα σου.Γιατί πρ…

Το καμάρι της Αλικαρνασσού: η επιγραφή της Σαλμακίδος

[Για το αρχαίο κείμενο δες ΕΔΩ]

Η αραβική γλώσσα

Εικόνα
Η Αραβική ταξινομείται στις σημιτικές γλώσσες, αλλά η ακριβής θέση της εντός της σημιτικής οικογένειας έχει αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης. Παραδοσιακά ήταν σύνηθες να αναγνωρίζεται ως Νότια Σημιτική γλώσσα, μαζί με την Αρχαία Νότια Αραβική, τη Σύγχρονη Νότια Αραβική και την Αιθιοπική. Αλλά πρόσφατα προτάθηκε ότι θα πρέπει ορθότερα να χαρακτηριστεί ως μια Κεντρική Σημιτική γλώσσα,  κατηγορία η οποία περιλαμβάνει επίσης τις Βορειοδυτικές Σημιτικές γλώσσες (Αραμαϊκή και Χαναανιτική).Η ανάπτυξη και η διάδοση της αραβικής γλώσσας ήταν μια μακροχρόνια και πολύπλοκη διαδικασία. Καθώς η μουσουλμανική κοινότητα επεκτάθηκε πέρα από την Αραβική χερσόνησο από το μέσα του έβδομου αιώνα μ.Χ., διέδωσε μαζί και την γλώσσα του Κορανίου. Η Αραβική έγινε τελικά η lingua franca μιας τεράστιας περιοχής που κάλυπτε μεγάλα τμήματα της δυτικής Ασίας, της βόρειας Αφρικής και της δυτικής Ευρώπης. Σήμερα η Αραβική έχει παγκόσμια παρουσία, αφού ομιλητές της γλώσσας μπορούν να βρεθούν σε κάθε γωνιά του πλανήτη…

Η στήλη του Ahmose και η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας: πρόσφατες εξελίξεις

Εικόνα
[Μετάφραση συντομευμένη και απλουστευμένη από το Robert K. Ritner and Nadine Moeller, «The Ahmose ‘Tempest Stela’, Thera and Comparative Chronology», Journal of Near Eastern Studies 73 2014, 1-19.]

Δημοσιευμένη προηγουμένως για ένα αιγυπτιολογικό ακροατήριο, η αποσπασματική στήλη του Ahmose αφηγείται τις καταστροφές που προέκυψαν από έναν ασυνήθιστο κατακλυσμό στις αρχές της δέκατης όγδοης δυναστείας της Αιγύπτου. Ενώ καταιγίδες καταγράφονται στην αιγυπτιακή λογοτεχνία (βλ. παρακ.), η Στήλη της Καταιγίδας του Ahmose δεν έχει παράλληλο ως προς την επέκταση των καταστροφικών επιπτώσεων στο σύνολο της χώρας. Ο αξιοσημείωτος χαρακτήρας του γεγονότος, που περιγράφεται με πρωτοφανή λεπτομέρεια, τονίζεται από το ίδιο το κείμενο, το οποίο αποδίδει την καταστροφή στη θεϊκή δυσαρέσκεια, ενώ ταυτόχρονα δηλώνει ότι η συμφορά ήταν μεγαλύτερη από τη θεία οργή και ξεπέρασε τα σχέδια των θεών.                  Η  στήλη του Ahmose αποτελείται από ένα ενιαίο κείμενο με οριζόντιες γραμμές, αντιγραμμένο …

Άρθουρ Κλαρκ (Arthur Clarke), "Το άστρο": τι ήταν το άστρο της Βηθλεέμ

Εικόνα
Ο  Άρθουρ Κλαρκείναι κατά τη γνώμη μου ο σπουδαιότερος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας, αφού κατάφερε με τα έργα του να γεφυρώσει το χάσμα που συνήθως χωρίζει  τα κείμενα αυτού του είδους από την κυρίως λογοτεχνία. Γνωστός για τη φιλοσοφική του διάθεση, στοχάστηκε πάνω στη μοίρα του ανθρώπου, τη φύση του κόσμου και του Θεού, και με ποιητικό τρόπο ενσωμάτωσε την φιλοσοφία στην επιστημονική φαντασία. Το διήγημα που ακολουθεί γράφτηκε πρωτίστως με το στόχο να προβληματίσει τον αναγνώστη για τα όρια της πίστης. Γραμμένο από την οπτική γωνία ενός Ιησουίτη επιστήμονα, επιτυγχάνει να μας δώσει την εσωτερική πάλη ενός ανθρώπου, ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με μια ανακάλυψη ύψιστης σημασίας που θέτει σε δοκιμασία πάνω από όλα την πίστη του στο έλεος του Θεού και εντέλει στην ίδια του την ύπαρξη. Ο Ιησουίτης καταλήγει μέσα από την εσωτερική πάλη στα όρια της αθεΐας, αλλά υπάρχει και εναλλακτική απάντηση, την οποία δίνει ο ίδιος μέσα από μια φανταστική συνομιλία με το σιωπηλό πορτρέτο του ίδ…

Ύμνος στην Τύχη

Εικόνα
Ο ύμνος στην Τύχη, η οποία υπήρξε μια από τις πιο ευνοούμενες θεότητες των ελληνορωμαϊκών χρόνων, βρίσκεται σε πάπυρο του 3ου αιώνα μ.Χ. και είναι κατά πάσα πιθανότητα της ίδιας εποχής. Ο πάπυρος γράφτηκε από έναν κάπως αγράμματο άνθρωπο, διότι βρίθει από ορθογραφικά λάθη.         Η λατρεία της Τύχης είναι άγνωστη στα ομηρικά ποιήματα, αλλά αργότερα απέκτησε μεγάλη σημασία που δε σταμάτησε να αυξάνεται κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή (Fortuna). Η αρχή της μεγάλης διάδοσης της λατρείας της πέφτει την εποχή της ανόδου της μακεδονικής δύναμης, όταν οι μεγάλες αλλαγές σε ανατολή και δύση αύξησαν την πίστη στην παράλογη πλευρά της λειτουργίας της μοίρας. Η Τύχη δεν έχει ιδιαίτερο μύθο. Είναι μια αφηρημένη έννοια, η οποία όμως απορρόφησε σταδιακά ορισμένες θεότητες, όπως την Ίσιδα. Κάθε πόλη έχει την Τύχη της, που την παρουσιάζουν στεφανωμένη με πύργους, όπως τις πολιούχους θεότητες. Ορισμένες φορές παριστάνεται ως τυφλή.         Όπως η Μοίρα, έτσι και η Τύχη δίνει τα πάντα στους ανθ…